Antický řečník Démosthenés se snažil překřičet příboj, aby se naučil mluvit hlasitě. Správné artikulace pak dosahoval tím, že si dával do úst kamínky. Povedlo se. Stal se jedním z nejvyhlášenějších rétorů starého Řecka a jeho slovům naslouchaly davy. V dnešní době je naštěstí cesta k pozornosti poněkud jednoduší.
I s „normální“ silou hlasu můžete zaujmout tisíce posluchačů. Navíc se nemusíte ohlížet na to, který čas je pro vaši řeč nejvhodnější. Mluvit můžete kdykoliv a lidé si vás poslechnou, kdy sami budou mít čas a chuť. Takové je kouzlo podcastů.
Inzerát je stručný, PR článek jednoduchý
Mluvené slovo má úžasnou vlastnost – zaujme i tehdy, kdy je poněkud složité. Navíc dokáže autenticky předat emoce. Právě proto je skvělým nástrojem, jak firma může na sebe upozornit nebo podrobněji představit svou činnost.
Vezměme si takový inzerát. Výrazná grafika, pár hesel. Víc nic. Jeho úkolem je zaujmout na první dobrou, vzbudit ve čtenáři zvědavost a zájem.
Pokud chceme o sobě prozradit více, podělit se o kontext či motivace, podrobněji vysvětlit užitečnost našeho produktu nebo služby, zvolíme PR článek. Aby čtenář u něj vydržel, musí mít jasnou strukturu a co nejméně tematických odboček. Musí být zkrátka čtivý. A i když se autor může hodně snažit, ne vždy přesně vyjádří emoce.
Jedno velké ucho
S mluveným slovem je to jiné. Už jen podle barvy hlasu, intonace, dynamiky posluchač pozná, co si právě myslíte, co prožíváte. Jasně sdělíte nadsázku, ironii i vtip. Navodíte atmosféru. A teď to hlavní – v mluvené řeči si do jisté míry můžete dovolit odbočky nebo zabrousit do technických detailů. V čem by se čtenář psaného textu ztratil, posluchač vnímá jako zajímavost.
Nemusí se nutně jednat o povídání u stolu. Reportážní zvuk vtáhne do děje, do atmosféry. S ruchy v pozadí a při nestrojeném popisu posluchač získá pocit, že je přímo na místě. To v něm umocní zájem.
Posluchač podcastů má velkou motivaci si sdělení pozorně vyslechnout. Většinou se pro něj rozhoduje, kdy má čas a chce se dozvědět něco zajímavého. Někdo v tuto chvíli vytahuje knížku, časopis nebo noviny, ale čtení už vyžaduje určitou námahu. Zatímco poslech přichází „tak nějak sám“, bez námahy. Posluchač sedí v tramvaji či jede autem, dívá se z okna a u toho pozorně poslouchá, co mu říkáte. Zkrátka – posluchač podcastu je „jedno velké ucho“.
Fantazii se meze nekladou
Možností, co ve firemním podcastu může zaznít, je neomezeně. Představí zboží, produkt, službu. Vtáhne do výroby, poodhalí oponu, představí „zákulisí“. Ale také sdělí rady, doporučení…
Podcasty jsou skvělé i pro interní komunikaci. Lze jím nenuceně sdělit novinky ve firmě, dokonce může sloužit jako školení. Skvělé jsou podcasty pro nábor nových pracovníků – současní zaměstnanci povypráví o svých zkušenostech a atmosféře na pracovišti.
O čem se těžko píše, o tom se lehce mluví. Autenticky. V tom je síla podcastů, a firemních zvlášť. Co je autentické, je zároveň důvěryhodné. A nejlepší nakonec – zatímco inzeráty a PR články se ztrácí pod nánosem času, podcasty zůstávají. Díky podcastovým aplikacím zůstávají všechny publikované díly vašich sérií pohromadě, a tak si je může kdokoliv pustit kdykoliv. Bez ohledu na to, jak staré jsou.
Tak co, kdy se do podcastů pustíte vy? Nejlépe s COT group, která si na kvalitě podcastů dává obzvláště záležet…